Mini Cart

  • No products in the cart.

NEXUS INTER-5E: SHIMANO’S EERSTE SPECIFIEKE NAAF VOOR E-BIKES

In News

Waarom is deze naaf specifiek bestemd voor E-BIKES? De NEXUS INTER-5E naaf is de eerste specifieke naaf voor E-BIKES. In dit artikel zullen we uitleggen waarom deze naaf specifiek bestemd is voor E-BIKES en de beste keuze is voor E-BIKES met een middenmotor.

VERBETERDE SCHAKELPRESTATIES

Als het gaat om schakelprestaties gerelateerd aan het koppel dat op de tandkrans wordt uitgeoefend, is de NEXUS INTER-5E de best presterende naaf van Shimano. De prestaties zijn merkbaar beter in vergelijking met de NEXUS INTER-8 naaf, met name bij het opschakelen onder hoge belasting. Bekijk de onderstaande grafiek om te zien wat de verschillen zijn in prestaties.

 

Je vraagt je misschien af waarom de NEXUS INTER-5E beter schakelt. Dit heeft te maken met de Top-Normal constructie van de interne eenheid, waardoor het schakelondersteuningsmechanisme sneller wordt geactiveerd. Kort gezegd duwt dit mechanisme een pal in de juiste positie wanneer dit vastzit door gebruik van trapkracht. Merk op dat de Top-Normal constructie betekent dat alleen de speciale NEXUS INTER-5E cassette joint kan worden gebruikt.

DUURZAMER

Naven voor E-BIKES uitgerust met een middenmotor hebben te maken met hogere krachten in vergelijking met naven voor gewone fietsen. De nieuwe NEXUS INTER-5E naaf kan deze krachten aan, omdat deze sterker en duurzamer is.

Laten we beginnen met het aandrijfmechanisme dat een lager met grotere loopringen en grotere rollichamen heeft om de duurzaamheid en sterkte te vergroten. De grotere afmetingen van het lager zijn duidelijk zichtbaar als het wordt vergeleken met het lager dat wordt gebruikt voor de NEXUS INTER-8.

Omdat het aandrijfmechanisme groter is, hebben de NEXUS INTER-5E-tandkransen een grotere binnendiameter nodig. De borgring die de tandkrans op zijn plaats houdt, is ook groter. Vermeld dient ook te worden dat er 6 uitstulpingen aan de binnenkant van de tandkrans zitten. Deze uitstulpingen zorgen voor een betere verbinding met het aandrijfmechanisme en verdeling van de krachten op de tandkrans. Omdat de NEXUS INTER-5E tandkransen een grotere binnendiameter, 6 uitstulpingen in plaats van 3 en een grotere borgring hebben, zijn ze niet compatibel met andere NEXUS en Alfine tandkransen en vice versa.

 

De interne eenheid bestaat uit 2 hoofdonderdelen en heeft 4 planeetwielen in plaats van 3, zoals bij de andere NEXUS naven. Dit extra planeetwiel zorgt voor extra stabiliteit. Uit oogpunt van duurzaamheid is dit beter, omdat de belasting nu wordt verdeeld over 4 tandwielen in plaats van 3. Dit betekent dat elk planeetwiel minder wordt belast.

OVERBRENGINGSVERHOUDING

De NEXUS INTER-5E naaf heeft een totale overbrengingsverhouding van 263%. Dit is minder dan de 307% van de NEXUS INTER-8 naaf, maar hier is een goede reden voor. De meeste E-BIKE-gebruikers hebben geen versnellingen met grote reductie nodig, omdat ze door de aandrijfeenheid worden ondersteund. Daarom heeft de NEXUS INTER-5E een overbrengingsverhouding van 1 in de laagste versnelling. Omdat de gemiddelde snelheid bij een E-BIKE hoger is, is de overbrengingsverhouding in de 4e en 5e versnelling groter om een grote verandering in trapfrequentie te voorkomen. Bekijk de onderstaande grafiek voor de verschillen in overbrengingsverhouding tussen beide naven.

WAAROM ZIJN DE NEXUS INTER-5E TANDKRANSEN ALLEEN VERKRIJGBAAR IN 24T/27T/30T?

Je vraagt je misschien af waarom de tandkransen voor de NEXUS INTER-5E zo groot zijn. Dit heeft te maken met de overbrengingsverhouding. Deze verhouding geeft aan hoeveel omwentelingen de tandkrans of het achterwiel maakt wanneer het kettingblad één omwenteling maakt. Voor de NEXUS INTER-5E moet deze verhouding 1,4 zijn om een goede werking te garanderen en schade aan de naaf te voorkomen. Een verhouding van 1,4 betekent dat de tandkrans 1,4 keer zal draaien als je de crank eenmaal ronddraait. Om deze overbrengingsverhouding van 1,4 te bereiken met een standaard kettingblad is een grotere tandkrans nodig.

In dit artikel hebben we uitgelegd waarom de NEXUS INTER-5E naaf de beste keuze is voor E-BIKES.  Niet alleen dankzij de verbeterde schakelprestaties, sterkte en duurzaamheid, maar met name door een specifieke overbrengingsverhouding is deze interne versnellingsnaaf het best geschikt voor een E-BIKE.

Related Articles